Wednesday 30 December 2015

Saya dan 2015

Dalam tak sedar , tahun 2015 bakal melabuhkan tirainya . Masa berputar begitu pantas ,kadangkala menyebabkan kita sering terleka diulit 'mimpi-mimpi' yang indah walhal ia dusta semata-mata.

Suka dan duka. Senyuman dan tangisan. Ketawa dan meraung. Itulah episod kehidupan kita sepanjang tahun 2015.

Jangan pernah menyesal atas kesilapan yang dilakukan. Jika ia baik , jadikan ia sebagai kenangan. Jika ia buruk , jadikan ia sebagai pengajaran. Tugas kita adalah belajar dari kesilapan.

Lupakan masa lalu yang mampu mengaburi impian dan harapan. Langkah dengan semangat baru untuk terus berjuang di bawah langit illahi.

Saya dan 2015.

Ya. Perjalanan saya dan 2015 terasa begitu pantas berlalu. Baru semalam rasanya saya daftar masuk ke sekolah sebagai pelajar paling senior dan kini tanpa disedari saya telahpun tamat menjadi seorang pelajar sekolah.

Sememangnya menjadi seorang pelajar sekolah perkara yang cukup indah terjadi dalam hidup saya. Berdamping dengan kawan, guru dan adik2 junior membuatkan saya belajar banyak perkara baharu.

Saya begitu bersyukur kerana masih berpeluang untuk 'berjalan ' bersama 2015. Walaupun jalan yang saya lalui tidak selalunya indah ditaburi bunga sahaja malah kadang-kadang saya juga pernah terpijak duri dan menyebabkan terluka.

Saya tahu dan saya percaya duri dan luka itu yang mengajar saya erti kehidupan sebenar sekaligus melahirkan jiwa yang semakin matang walaupun saya tidak matang sepenuhnya lagi. Hehe.

Markah peperiksaan jatuh merudum. Kalah dalam pertandingan. Menghadapi konflik dengan kawan dan junior. Memikul tanggungjwab yang berat atas jawatan yang dipegang. Terpaksa berdepan dengan orang yang tidak memahami kita.

Ya. Itu semua adalah masalah saya , awak dan kita. Tipu jika saya kata yang saya tidak pernah menangis. Saya menangis !

Menangis kerana tidak mampu membuka ikatan untuk menyelesaiakan masalah. Menangis kerana saya takut orang benci saya atas apa yang saya lakukan. Menangis kerana malu jatuh tersungkur dalam peperiksaan. Menangis kerana saya tidak dapat apa yang saya inginkan.

2015 bukanlah dilimpahi dengan lautan air mata sahaja tetapi juga dihiasi dengan berjuta kegembiraan.


Pelbagai peristiwa menarik yang memenuhi tahun 2015 saya. Alhamdulillah dan syukur. Ia adalah satu nikmat dan ujian daripada Allah supaya saya terus bangkit menjadi seorang hamba yang mentaatiNya.

Saya gembira dengan kelahiran puteri kakak saya yang diberi nama Sarah. Terharu mendengar khabar baik dari abang saya mengatakan isterinya sudah mengandung dan kini hampir menunggu saat bersalin. Suka dan teruja apabila lulus dalam addmath walaupun hanya cukup makan. Dan paling gembira apabila melihat insan tersayang turut gembira.

Itulah realiti kehidupan. Suka atau tidak, kita harus menempuh arus perjalanan hidup kita yang telah ditetapkan oleh Allah.

Tahun 2015 mengajar saya tentang erti kehidupan yang sebenar. Dalam meniti usia yang semakin meningkat , minda saya perlu terbuka, jiwa saya harus dibajai dengan keimanan yang mantap agar saya sentiasa bersedia dalam melakar sebuah kehidupan yang lebih baik.

Terima kasih 2015.
Hadirmu membawa sejuta khabar gembira,
Walau diselit sedikit kesedihan.

Terima kasih 2015.
Hadirmu mengajar aku dalam mentafsir erti kehidupan,
Kemunculanmu mendidik aku untuk terus berdiri.

Terima kasih 2015.


Semoga tahun yang akan datang membawa rahmat dan barakah daripadaNya.


Assyratul,
30 Dec 15,
Rumahku Syurgaku








No comments:

Post a Comment